ویرایش عکس آذر ماه 98

«محمدحسن موحدی»، نفر نخست رشته قرائت بیست‌وسومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: استاد شحات‌انور از قاریان صاحب سبک و مکتب در قرائت است و یکی از علت‌های اقبال بسیار زیاد به ایشان، صدای بسیار زیبای وی در دوران جوانی و استفاده از ترکیب‌های لحنی نو و بدیع بود.
وی افزود: اگر قراء کشور مصر را به دو نسل قدیم و جدید تقسیم کنیم، در این تقسیم‌بندی مرحوم شحات محمد انور جزء نفرات اول نسل جدید قاریان مصر هستند که با صدای زیبای خود تحولی بارز در سبک و شیوه قرائت قاریان مصری حال حاضر بوجود آورده‌اند.
وی افزود: وی از قاریان صاحب سبک و مکتب قرائت بوده و یکی از علت‌های اقبال بسیار زیادی که به ایشان شد مرهون صدای بسیار زیبای ایشان در دوران جوانی و استفاده از ترکیب‌های لحنی نو و بدیع بود.
موحدی تصریح کرد: شاید بعضی از الحانی را که مرحوم شحات انور در تلاوت خود استفاده می‌کند مثلاً در تلاوت استاد «الزناتی» نیز دیده شود، ولی حلاوت و زیبایی الحان شحات انور بیشتر به مذاق مخاطب خوش می‌آید.
وی ادامه داد: از ویژگی‌های منحصر به‌فرد تلاوت‌های مرحوم شحات محمد انور ابداع و ترکیبات لحنی بسیار زیبایی است که فقط در تلاوت ایشان دیده می‌شود و ما این موارد را در تلاوت دیگر قراء نمی‌بینیم.
نفر نخست رشته قرائت بیست‌وسومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان کشور تأکید کرد: از نمونه‌هایی از ابداعات لحنی که در تلاوت مرحوم شحات انور مشاهده می‌شود می‌توان تلاوت سوره نور ایشان که در مصر اجرا شده و یا تلاوت سوره‌های تحریم و زلزال را نام برد. 
 «محمدحسن موحدی»: 
از ویژگی‌های منحصر به‌فرد تلاوت‌های مرحوم شحات محمد انور ابداعات و ترکیبات لحنی بسیار زیبایی است که فقط در تلاوت ایشان دیده می‌شود و ما این موارد را در تلاوت دیگر قراء نمی‌بینیم. 
وی در پاسخ این سؤال که نظرتان درباره متفاوت بودن تلاوت‌های استاد شحات انور در مصر و تلاوت‌های اجرا شده ایشان در کشورمان از نظر کیفی اظهار کرد: نظر من هم همین است که این امر نیز شاید به‌علت تغییر مکان و حتی تغییر شنونده باشد.
موحدی در پایان گفت: از تلاوت‌های مرحوم شحات انور تلاوت سوره‌های نور، آل‌عمران، انعام که در مصر و تلاوت سوره نساء ایشان که ظاهراً در امارات اجرا شده و همچنین تلاوت سور‌های یوسف، حجرات، ق، کوثر، مائده و طه را که در ایران اجرا شده خیلی دوست دارم.
یادآوری می‌شود، 11 تیرماه سال‌روز تولد استاد «شحات محمد انور»،قاری برجسته کشور مصر است. استاد شحات انور در سال 1329 هجری شمسی در روستای کفرالوزیر یکی از استان‌های کشور مصر به دنیا آمد و در سن 8 سالگی حافظ کل قرآن شد و پس از چندی و به سرعت در دوران جوانی به یکی از قاریان مؤثر و مشهور در جهان اسلام تبدیل شد.